16 May 2014

Nike running shoes - Lunarglide5 or Nike free?

Konečně přicházím s recenzí běžecké obuvi od značky Nike. Boty Nike pro mě vždycky symbolizovaly špičku v botách na běhání. V nohách mám už přes 1000km od loňského května a teprve posledních pár měsíců jsem začala zjišťovat, jestli vůbec běhám ve vhodných botách.
Takže první věc kterou musíte při výběru běžeckých bot zvážit je, jak často/dlouho a po jakém povrchu běháte a zda se běhání věnujete pouze rekreačně nebo i závodně. Další důležitý faktor je tvar chodidla - neutrální pronace/nadměrná pronace=propadlá klenba/neostatečná pronace=vysoká klenba. Boty na míru vám také doporuční v obchodě Nike Prague v Praze na Příkopech. Jestli to myslíte s během vážne, určitě si tam zajděte a nechte si poradit od odborníků :)
Já mám vyzkoušené 3 typy 1. Lunarglide5 (můžete vidět ZDE), 2. Nike free run 5.0, 3. Nike free flyknit 4.0 Spolu s Kubou Klímou a Kubou Sýkorou jsme si pro vás tedy připravili nějaké informace o těchto naprosto odlišných typech bot.

Nike free flyknit 4.0
Nike free run 5.0
Nike Lunarglide 5

1) Lunarglide5
co uvádí prodejce:
Lunarglide+5 jsou vhodné pro každodenní běh té nejvyšší úrovně a díky technologiím Lunarlon Dynamic Support a Nike Flywire, které poskytují běžcům potřebnou podporu a tlumení, s nimi můžete dosáhnout špičkových výkonů.
můj názor:
Lunarglidy jsem si pořídila před dvěma měsíci a jsem s nimi naprosto spokojená, jelikož sou vhodné i pro běžce s nadměrnou pronací. Perfektně drží stabilitu a chrání kotník před podvrknutím i nerovnoměrným povrchem. Díky silnější, ale měkké podrážce skvěle tlumí otřesy a šetří klouby. Jsou lehké, takže se v nich dá nabrat docela slušná rychlost. Podle mě jsou ale dost úzké, takže nemusí padnout všem. Viděla jsem je na nohou mnoha běžců při pražském maratonu (ti rozhodně ví, co si obout) a já v nich také běhám především dlouhé tratě po silnici i v terénu. Jedinou věc, kterou Lunarglidům musim vytknout je, že jsem měla ze začátku trochu otlaky v oblasti achillovky. Neměla jsem s nimi ani problém při závodě na 5000m po dráze. 

2) Nike free run 
Nike Free Run jsou boty na běhání, které mě zaujaly na první pohled hlavně designem. Normálně při výběru příšerně váhám a často koupi odkládám, protože se nemůžu rozhodnout (dát přednost kvalitě nebo vzhledu?). Free Run mě na první pohled uchvátily jako něco nového. Tento typ bot má napodobit charakteristiku běhu naboso. Jsou ultralehké, minimalistické a skvělé i na dlouhé chození. Ovšem rozhodně je nedoporučuji "začátečníkům". Pokud v nich nebudete běhat správně technicky - tedy přes špičku, ale klasicky přes patu a na tvrdém povrchu, můžete si přivodit zranění v podobě namožených vazů a achillovky. Ve freečkách běhají především Keňané, které jsou na bosou nohu zvyklí a nedělá jim problém uběhnout tak i několik desítek kilometrů. Já je nejvíce využiju na atletickém stadioně, když trénuji rychlejší úseky. Občas si je vemu i na nějaký pomalejší běh spíše do terénu, ale na silnici už mě v nich tak často neuvidíte. Nemají totiž dostatečné tlumení a podporu pro kotník, což je mé hlavní kritérium. Nejlepší je tedy začít s Nike free run 7.0 a poté časem přejít až na Nike free run 4.0 nebo dokonce 3.0. Běh v Nike free flyknit je dokonce ještě přirozenější, protože bota obepíná kotník pouze lehkým materiálem beze švů, který se přimkne jako rukavice. Nike free vyzkouším tuto neděli na závodech 5000m po dráze a jsem zvědavá, jestli s nimi budu rychlejší než s Lunarglide5.

A co na freečka 5.0 říká kuba Sýkora?

Když jsem začal s atletikou, pořídil jsem si běžecké boty od Adidas. Měli pevnou podrážku a tvrdou a vysokou patu. První rok jsem s nimi byl velmi spokojený, jakožto začátečník jsem tomu moc nero-zuměl. Po čase jsem tomu začal trochu rozumět a vím, že to nebyla pro mne až tak dobrá koupě.
První rok jsme běhali na chomutovské škváře. Tyto boty mi vyhovovaly, jelikož pohyb po škváře byl dostatečně rychlý, a zároveň nebyly cítit nesrovnalosti a kamení co se tehdy na škváře ještě na-cházelo. Když jsme přešli na nový, tartanový stadion, začaly se projevovat nedostatky. Boty byly při-způsobeny hlavně běhu po patách a na silnici. Na tartanu jsem se naučil pořádně běhat po špičkách a boty začínaly být těžké. Vydržely mi dva roky, než jsem se konečně rozhodl pověsit je na hřebík.
Nedávno jsem si kupoval nové tretry od Nike a jsem s nimi naprosto spokojený, tak jsem chtěl otestovat i běžecké boty. Všichni v mém okolí s nimi spokojeni byli a v recenzích se setkávaly pře-vážně s kladným hodnocením. Vybral jsem si tři favority. Jelikož jsem si kupoval tretry celkem draze, tak se mi nechtělo dávat tolik za boty, vzhledem k tomu, že mi pravděpodobně ještě poroste noha a za rok je možná vyměním. Tím nám zůstali pouze dva favoriti. Jedny měly vysokou podrážku a patu, a věděl jsem, jaké jsem s tím měl problémy. Mám špatně tvarovanou nohu, a proto mě často bolívala chodidla. Vyhrály Freeruny. Nejdříve jsem se bál jak se bude běhat s členěnou a nízkou podrážkou. Ale koupě absolutně nelituji, protože se v nich běhá velice dobře.
Díky právě člěněné podrážce je pohyb plynulý, a lehký. Jakožto atlet běhající po špičkách, mi vy-hovuje úzký dotek se zemí, protože mi dovolují více zabrat. Jejich lehkost mi dovoluje vysprintovat do téměř maximální rychlosti. Nejsou vhodné pro dlouhý běh po silnici a běh v terénu, kvůli ničení klou-bů a celkově nohou. Doporučuji sportovcům, kteří se specializují na rychlost. Za tuto volbu jsem veli-ce rád. Doufám, že mi přinesou štěstí a dopomohou k lepším výsledkům.

Za fotografie mockrát děkuji Kátě Kittlerové. Další její práce si můžete prohlédnout ZDE.

Díky obchodu Nike Prague (největšímu obchodu Nike ve střední Evropě) měl náš atletický tým TJ VTŽ Chomutov tuto skvělou možnost vyzkoušet jejich produkty. I nadále bude trvat naše spolupráce, tak se určitě těšte na plno dalších zajímavých článků a recenzí Nike oblečení. Pokud se vám oblečení této značky líbí, zajděte do jeji stóru v Praze na Příkopech.

Slovanský dům
Na Příkopě 859/22
Praha 1


Telefon: +420 221 451 181
Mobil: +420 606 058 802
info@nikeprague.cz


5 comments:

  1. bezva článek! já běhám v Nike free run již něco přes rok a nemůžu si je vynachválit! stejně tak oblečení od Nike na sport je super, i když poslední dobou hodně nakupuju v H&M, kde se kvalita sportovního oblečení opravdu zlepšuje :)

    ReplyDelete
  2. Článok veľmi potešil :))) Tie tvoje články o behu zbožnujem . Ďakujem :) J.

    ReplyDelete
  3. Ahoj, super článek, mám na tebe prosbu, mohla bys mi doporučit vhodné boty na běhání? Vidím, že se v tom vyznáš a že máš hodně zkušeností. S nohama žádný problém nemám, řekla bych, že mám naprosto standartně tvarované chodidlo :), běhám rekreačně, nijak dlouhé vzdálenosti, no, a také přiznávám, že bych si představovala něco z levnější cenové kategorie, nejlépe do dvou tisíc :/, ale na druhou stranu - přinejhorším budu déle šetřit, abych nezapomněla, běhám zpravidla po asfaltkách a chodnících. Moc předem děkuju. A ještě jeden hloupý dotaz: nevíš náhodou, jak je slečna spokojená s těmi legínami od Nike (druhá zleva na poslední fotce)? Jsou krásné, ale na značku Nike mi přijdou až podezdřele levné :), jinak nevíš, jaká je to velikost? Mám totiž podobnou postavu, ale možnost dojet si pro ně osobně, bohužel, ne, tak tam budu muset vyslat někoho z rodiny. Ještě jednou moc díky. J

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj :) na asfalt ti doporučuji právě Nike Lunarglide5. Pokud ale chceš zkusit třeba i jinou značku, určitě jsou také hodně kvalitní boty od Asics. Je také dobré někdy vyměnit asfalt za měkčí povrch, aby klouby moc netrpěly. A k těm legínám - nejsou přímo určené na běh, ale třeba i jiné aktivity jako jóga, tělocvična nebo vlastně jakýkoliv sport. Souhlasím, že jsou opravdu moc zajímavé. Tato velikost je S.

      Delete
  4. Začínam behať, takže tento článok sa mi riadne hodí ;)

    ReplyDelete

Thank you so much for your lovely comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...