11 September 2016

Big test of nutbutters


Není to ani tak dávno, co protejňáky ovládaly módní trendy v oblasti "zdravé" výživy. Poslední dobou slyšíme ze všech rohů v posiloven spíše o oříškových máslech, která se na většině eshopů se sportovní výživou dostala na první příčku v kategorii nejprodávanější a nejoblíbenější produkty.
Tentokrát to není o reklamě typu vyfotim se se šejkrem v ruce. Upřímně, já nikdy nezažila stav, že bych doslova toužila po protejnovém šejku. Ale s oříškovým máslem je to jiný. Náš vztah se opravdu prohlubuje každou zabořenou lžičkou, každým otevřením nového kilového balení a každým novým receptem, který by nebyl dokonalý bez kýble mandlového másla.

Začalo to nevinně burákovým máslem z Lidlu. Ale co to složení? Když už do té skleničky jednou rejpnete, ani nejsilnější vůle nezabrání tohleto zopakovat. Naštěstí za nedlouho přišel ten dlouho očekávaný boom. Na eshopech se objevují přírodní oříšková másla bez přidaných cukrů, soli a palmového tuku. K dispozici byly tehdy na výběr tři od značky My Protein  - mandlové (výživové hodnoty - 25gB, 6,5gS, 56gT), burákové (30gB, 12gS, 46gT) a kešu (20gB, 18gS, 53gT) ve variantě crunchy nebo smooth. Každá příchuť jiná, všechny perfektní. Mandlové zůstává můj favorit no. 1, i když nejvíc vyniká hořká chuť. Kešu je nasládlé a má nejřidší konzistenci. Staré dobré arašídové zůstává nadčasovou příchutí, kterou mám nejradši v kombinaci s kakaem.

Většinu másel jsem objednala přes eshop.aktin.cz. Velké množství značek a dodání do druhého dne. Ta doba výběru "toho pravého" trvá snad déle než samotná výroba. Právě proto jsem se rozhodla vám každou příchuť trochu více přiblížit. Mám vyzkoušené tyto značky: My Protein, The Protein Works, Šufánek, Nuts'n more, R3ptile i tu slavnou Proteinelu od Czech virus.



Největší a zároveň cenově nejvýhodnější balení seženete od značek My Protein a The Protein Works. Kvalitou i chutí jsou obě značky srovnatelné, jen TPW vždycky přijde s nějakou Deluxe edicí.
Rawtella je novinka, která se dostala na nekonečně dlouhý seznam mých závislostí, ale nebudu ji porovnávat s nutellou. O její kvalitní chuti svědčí i to, že 500g balení mi vydrželo přesně 24 hodin (high fat day = happy day). Někoho může možná zklamat, že má spíše kakaově hořkou chuť, ale zato v chuti nenajdete ani náznak umělosti.
Cashew butter Luxe - Millionaires flavour je také jedna z příchutí, kterých se snad nikdy nepřejim. Má pěnovou konzistenci, takže je krásně jemná. Myslím, že stačí říst jen to, že chutná jako čokoládový mousse.
Beanut butter Luxe - Silky white chocolate mě až tak nenadchlo. Nevím jestli je to kombinací arašídů a bílé čokolády, ale máslo je až příliš sladké. Je v něm cítit trochu umělá chuť a narozdíl od ostatních bych si jen tak samotné na lžičce nedala.


Nuts'n more příchuť Chocolate almond není nic, co bych si koupila znovu. Příliš tuhá konzistence a divná chuť. Velké plus má Nuts n'more za přidaný sirovátkový protein a tím vysoký obsah bílkovin. Ale jelikož miluju testování nových chutí, určitě plánuji od této značky vyzoušet i další verze a třeba to bude láska na druhý pohled ochutnání.


Chead spread od R3ptile - jak jednou ochutnáte, nebudete chtít nic jiného. Jemný krém který se rozpouští na jazyku. Pamatuji si, jak mi balík s tímto máslem přivezla PPL o přestávce před školu. No a domu už jsem si odnášela jen prázdnou skleničku. Všechny tři příchutě jsou dotažené k dotální dokonalosti - peanuts & pecan maple pie, peanuts & milk chocolate i moje nejoblíbenější almonds & white chocolate coconut, uplně jako Raffaello. 

Šufánek a jejich Kokosové máslo je věc, kterou si zamilujete díky nádherné vůni i chuti. Opravdu je tam cítit kokos. Konzistence je uplně jiná než u jiných másel, musíte skledničku doslova vyškrábat, ale s trochou nahřátí se možná i lehce rozteče. Za mě deset bodů z deseti, krása, vůně, kokoooos a další zdravá varianta raffaello. Nemám co vytknout.

Proteinela je další lískooříšková pomazánka srovnávaná s nutellou. I já se přiznám, že jsem opravdu čekala chuť stejnou jako u téhle nezdravé kalorické bomby plné palmového tuku (a už dost nadávek, tajně nutellu miluju). První dojem nebyl moc pozitivní, ale jak obsahu ubývalo, začínala mi Proteinela víc a víc chutnat. Je vyrobená opravdu z kvalitních surovin jako lískové oříšky, arašídy, protein (syrovátkový izolát UltraWhey 90 instant) nebo kokosový olej a chuť zpestří belgická čokoláda. Výživové hodnoty jsou srovnatelné s jinými oříškovými másly, takže z toho nedělejmě nějakou proteinovou bombu. Ve 100g najdete 26g bílkovin a v čistém burákovém másle jich máte až 30g. Myslím, že je tolik oblíbená spíše díky reklamě, já dám přednost trošku čistším příchutím.

PROTEINOVÉ OVESNÉ KAŠE
Pro každé máslo se najde ale spoustu využití - pečení, výroba sósů i jako ochucení obyčejných vloček a lívanců. 
Banánová zmrzlina s Rawtellou a kakaovými boby. Dva mražené banány rozmixujeme spolu s 1/2 cukety. Přidáme 50g rawtelly a posypeme kakaovými boby. Věřte, že tahle snídaně vás nasytí a dodá energii po dobu celého tréninku.


Proteinový topping y oříškového másla - tady lze experimentovat, dokud nenajdete svou oblíbenou kombinaci. Proteinový prášek (čokoláda, vanilka, PB, cookies,.. cokoliv) + oříškové máslo + rostlinné mléko (mandlové, kokosové, sojové,...) - Vše jednoduše smícháte a vytvoříte si vlastní topping. Poměr dělám pokaždý jiný, jinak sladký, jinou konzistenci.





1 comment:

  1. Aaa ta rawtella! to jsem neměla vědět, že něco takové existuje. Ikdyž oldschool arašídový máslo je arašídový máslo, toho se nikdy nepřejím a to se mi třeba u kešu docela povedlo.

    ReplyDelete

Thank you so much for your lovely comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...