26 September 2017

Který protein je ten pravý?

Recenzí na proteiny je na internetu všude dost. Po pár minutách pátrání, která příchuť je stvořená pro vaše chuťové buňky, stejně zjistíte, že každý jsme jiný a každému chutná nečekaně něco jiného. Můžete zjistit, jestli vybraný protein nechutná moc uměle nebo není pískovité konzistence, ale jestli je dobrý? Jestli je tak akorát sladký? Jestli chutná dobře jen s vodou, nebo jestli ho využijete jen na ochucování snídaňových kaší? Asi vás zklamu, ale neexistuje odpověď.
Zato jsem pro vás sepsala výběr proteinů, které jsou podle mě ty nej. Nejde pouze o příchutě, ale hlavně o využitelnost. Narazíte na nespočet značek, druhů i příchutí, proto jsem chtěla sepsat recenzi, která vám v koupi toho pravého proteinu pomůže.

Proč si kupovat protein?
Jak jistě víte, bílkoviny se v našem organismu neukládají za účelem tvorby rezerv, proto je nezbytné přijímat je v potravě neustále, po celý život. Ideálně tedy rovnoměrně během celého dne. Pokud váš denní příjem je 100g bílkovin a jíte 3 velká jídla denně, rozložte si bílkoviny např na 3x 33g nebo třeba 3x 25g a zbylých 25 vypijete právě ve formě proteinového drinku po tréninku. Samozřejmě vše se odráží od vašeho specifického jídelníčku, ale tím, že budete příjmat bílkoviny rovnoměrně, je větší šance, že využijete co největší procento z nich. 
Proteiny se v těle rozkládají na aminokyseliny, což je základní stavební jednotka každé buňky. Sval nelze postavit z tuků a cukrů.

Kolik bílkovin mám přijmout?
Při rozhodování jaké množství bílkovin je potřebné a vhodné, musíte brát ohled na pohlaví, věk, druh sportu, trénovanost, genetické předpoklady atd... Názory na příjem bílkovin se u jednotlivých sportovců a výživových poradců značně odlišují, proto doporučuji opravdu si vyzkoušet, co zrovna vám sedne nejlépe. Že příjmáte přespříliš bílkovin se může projevovat nafouklým břichem, plynatostí až křečemi. Já osobně jako trénovaná vytrvalostní sportovkyně příjmám okolo 1,7g B /1kg tělesné váhy. Pokud to nějaký den přestřelim, cítím se dost těžce. Zajímavé je, že ale při vyšším příjmu bílkovin z rostlinné stravy žádné potíže s trávením nejsou. 
U vytrvalců se ideální hodnoty pohybují tedy od 1,2-1,4g/kg (při velkém objemu tréninku až 1,7g/kg/den). U silových sportovců tato potřeba nadále stoupá na 1,5-2,5g/kg.Nadměrný příjem bílkovin také může způsobit přetížení jater, zvýšení krevního tlaku, zažívací potíže, únavu nebo zvýšenou hladinu cholesterolu.

Druhy proteinů
SYROVÁTKOVÉ
Nejprodávanější proteinové doplňky jsou tvořeny právě ze syrovátky = Whey. Syrovátka vzniká srážením mléka, kdy se oddělí voda a tuhá část. Ta voda je právě syrovátka a ztuhlá část casein (tvaroh). Syrovátkové proteiny jsou nejrychleji vstřebatelný zdroj bílkovin, proto se často využívají jako první potréninkové "jídlo".
Nebudu tady rozepisovat chemické zpracování syrovátky, ale měli byste určitě vědět, že syrovátkové proteiny se ještě dělí na koncentráty (Whey Concentrate), izoláty (Whey Isolate), hydrolyzáty, ultrafiltráty... Všechnu druhy se od sebe značně odlišují kvalitou, cenou, chutí, obsahem tuků či cukrů a také obsahem bílkovin. 

1. Whey Protein Concentrate
- 50-80% bílkovin (zbytek je mléčný tuk a laktóza)
- chuťově nejlepší
- větší podíl laktózy i tuku
- cenově nejdostupnější
- nejvíce vitaminů a minerálů
- doporučuji všem, kdo si potrpí na výbornou chuť
- (nejen) do objemového období


2. Whey Protein Isolate
- bílkoviny >80%
- méně laktózy i tuku, ale také méně vitaminů a minerálů
- může být horší chuť na úkor kvality
- do rýsovacího období

3. Hydro
- další zpracování izolátu -> menší částice = lepší vstřebatelnost
- horší chuť na úkor kvality
- vysoký obsah BCAA
- vyšší cena
- doporučuji spíše v dietě pro profesionální závodníky 


KASEINOVÉ
Jak už jsem výše zmínila - kasein je vlastně tvaroh. Jeden z nejpřirozenějších zdrojů bílkovin bohatý na vápník. Uvolňování aminokyselin z micelárního kaseinu do krevního oběhu může trvat až 7 hodin po požití, proto se považuje jako výborná volba k použití před spaním jako vysoce antikatabolický doplněk. Já volím micelární kasein v případě, že několik hodin nebude možnost se najíst.
Nepltěťe si ale kasein s kaseinátem vápenatým! Kaseinát se vyrábí zastaralou chemickou reakcí a je velmi těžko stravitelný. V tomto případě naše tělo nedokáže využít bílkoviny a ty pak stejně odchází z těla ven. Nejlepší volbou bude tedy micelární kasein s obsahem 80% kaseinu a 20% syrovátky.



VEGANSKÉ
Ať už jste vegani, nebo máte problémy s trávením živočisných proteinů, veganské varianty jsou skvělou volbou. Je mnoho zdrojů jako konopné proteiny, rýžové, sojové, hrachové nebo různé mixy. Veganské proteiny  jsou plné esenciálních aminokyselin, vitaminů, minerálů a dalších stopových prvků. Rostlinné proteiny neobsahují lepek ani laktózu, takže jsou vhodnou volbou, pokud trpíte intolerancí. Já mám doma jak syrovátkový, tak rostlinný protein, jejichž kombinace zajistí kompletní spektrum aminokyselin. 
Bohužel vy, co už jste vyzkoušeli nějaký ten přírodní protein, určitě jste narazili na ne zrovna atraktivní chuť. Většina rostlinných proteinů je téměř nepoživatelných, proto tady hodně záleží na precizním výběru. Doubrou zprávou je, že vám mohu upřímně z vlastní zkušenosti poradit s výběrem, jelikož já ochutnala více než deset druhů značek, tůpů a příchutí. 

Jedním z nejkvalitnějších proteinů je Super Vegan Protein od Iswari. Používám ho jen a pouze do pečení. Chuťově připomíná písek, takže gurmánského zážitku se nedočkáte. 
Protein Vegan Protein Extreme od The Protein Works je už jiná liga. Proteinový mix hned z několika zdrojů zajistí pořádnou dávku živin. Chuťově mě velmi potěšil a věřím, že pokud tohle bude váš první veganský protein, už nekoupíte jiný.
Pea Protein od Growing Naturals je můj největší favorit! Miluju příchuť vanilka. Tento protein je 100% přírodní a slazený pouze BIO kokosovým cukrem, žádnými umělými sladidly. Protein z hrášku obsahuje také všechny aminokyseliny potřebné pro náš organismus, takže je nejlepší volbou, pokud je to váš hlavní zdroj bílkovin.




22 September 2017

Protein Cookies


Když jsem poprvé ochutnala Lenny & Larry's Complete Cookie, hned jsem zapomněla na gumové a nerozkousatelné proteinové tyčinky. Tahle měkká cookieska a kafe - to je sen! Jedno balení obsahuje dvě porce, ale upřímně, kdo by si chovával půlku sušenky na později, když ji může sníst celou? Makra má solidní a jedna sušenka vyjde asi na 360 kcal, takže na dobití energie ideální. Zkusila jsem udělat domácí verzi a cookies se povedly natolik, že se s vámi musím podělit o recept. Můžete také experimentovat s příchutěmi. A co je na tomto receptu uplně nejskvělejší a nejbáječnější? - že těsto můžete sníst i syrové á la healthy cookie dough.

14 September 2017

Bye Summer, Bye birds


Podzim ještě oficiálně nezačal, proto je čas naposled vytáhnout letní outfity, než se zase ztratí v hlubinách šatníku pod vrstvami svetrů a šál. Musím přiznat, že z pohledu běžce, zářijové počasí mám nejradši. Občas prší, ale příjemně. Zároveň je teplo a nemusíte kvůli pařáku čekat do Večerníčka než vyběhnete. V reálném životě také nevylezete za deště ven, takže logicky vám zima ani nebude. Teď konečně nastala sezóna kožených sukní, kterou bych si v léte rozhodně nevzala. Gumové doplňky také najdou svůj plac na slunci, protože do deště nic ideálnějšího nenajdete.

09 September 2017

Recenze: Suplementy


Článek o proteinových doplňcích, nejlepších e-shopech a doporučení oblíbených sportovních mňaminek, totálně "nezbytných" ke splnění jakéhokoliv sportovního výkonu jsem plánovala už déle, protože je tohle téma je prostě povinnost každé lifestyle blogerky, že?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...