23 February 2018

Survive the off-season with cup of coffee


Představte si situaci, že zmrzlí a na kost promočení vlezete do horké sprchy. Přesně pro tento pocit jsem se stal běh a dřina mojí vášní a závislostí. Ten moment úlevy předchází náročný trénink za časných ranních hodin. Romanťárna při východu slunce je krásná záležitost, i když je doplněna o pocity na zvracení z každého uběhnutého úseku na staďáku. Při závěrečném výklusu všichni běžci ze skupiny nasadí ten nejupřímnější úsměv a omámí je vnitřní pocit spokojenosti, že to zase zvládli. Usmíváme se dokonce ještě i v metru cestou domu, kdy z nás  kape voda, jako bychom právě skočili do bazénu (to byl jen běžný "deštík"). Nevnímáme pohledy rozespalých spolucestujících, oni netuší. Nemůžou prožívat ten samý pocit. My dnes žili stejně o dvě hodiny déle.

Taková rána asi nebudou vaše vysněná. Nebudou to rána, kdy dostanete snídani do postele a celý den z ní nevylezete. Jsou to rána, kdy motivace je silnější než únava. Je to touha po endorfinech, po životě, po adrenalinu a po pocitu, který přijde, když překonáte tenhle psychický a fyzický boj.



Stejně jako vloni ve Vancouveru, i tady v Praze chodím často trénovat ráno před školou nebo prací. Neříkám, že je to lepší, já jsem prostě ranní člověk a toto mi vyhovuje nejvíc. Nedávno jsem v metru cestou na meet point s ostatníma běžcema narazila na partičku opilých teenagerů (dětí!), kteří se nejspíš vraceli z party, uprostřed týdne. Najednou mi došlo, jak jsou naše životy jiné. Mně v těch 6:15 ráno, co jsem nastoupila do metra, den začal a jim ještě neskončil ten předchozí. Určitě se také vraceli domů plní euforie a zážitků, o tom nepochybuju... ale jak dlouho bude trvat ten jejich pocit štěstí? Návrat do reality bude dost bolet. To si tu bolest radši budu šetřit na něco, v čem vidím smysl. Jedna věc nás ale přecejen spojuje - dobrovolná bolest.

Každá část našeho těla vyžaduje pohyb. Třeba i když nejste zrovna fyzicky aktivní a pak se jednu noc rozhodnete protancovat na party, k ránu si dáte horkou sprchu a najednou se začnou vyplavovat endorfiny jako po intenzivním workoutu. Když jste tancovali, zapomněli jste na všechen stres. Pokaždé, když se vám podaří opustit ten začarovaný kruh neaktivity a odříkání, po určitém čase začnete cítit potěšení, které cvičení přináší.

Každý máme nějaké své strachy nebo situace, kdy propadáme úzkosti. Já jsem vypozorovala, že nebudu výjimkou. Přemotivovaná perfekcionistka bude ta správná diagnóza. Potřebuju být stále produktivní. Vstát pozdě, je pro mě noční můra. Neustále vyhledávám situace, kdy dělat něco užitečného a náročného, protože jedině potom si dokážu užít a vychutnat aktivní odpočinek. To je důvod, proč jsem se zamilovala do útulných pražských kavárniček. Nechodím tam po škole na rychlokafe, ale posezení u hrnku dobrého kafe nebo matcha latte jednou za drahý čas považuji za takový rituál.

Zimní období je nejlepší trénink vůle. V těchto chladných, tmavých dnech je pro mě celkem výzva, abych překročila práh dveří od domu a vydala se na ranní jízdu, nebo abych našla motivaci odběhat tvrdý trénink v mrazivém dešti - ale dělám to bez ohledu na to, jak vzdálené se zdají být dané cíle v období off-season. Všechno, co dělám teď, se projeví na jaře.

RUNFORBREAKFAST crew

Pár tipů při nedostatku motivace 
Vhodné oblečení
Se správnou výbavou se budete cítit více sebejistě, abyste se mohli postavit jakémukoliv nepříjemnému počasí. Zjistěte, jaká bude teplota a vlhkost vzduchu v době vašeho běhu a promyslete oblečení. Základové termo vrstvy, vhodné ponožky, rukavice, větrovka a nějaká odrazka jsou mé must-have kousky. Pokud je nad nulou do 5 stupňů, oblékám pouze triko s dlouhým rukávem a slabou bundu. S bodem mrazu přidám maximálně krátké tričko na to dlouhé, nebo místo toho zvolím jedno silnější termo triko. Nepřehánějte to s vrstvami.

Popadněte par'táka
Najděte si zimního tréninkového kamaráda, který s vámi bude počítat, vytáhne vás ráno z postele  a bude vás urdžovat v tréninku - protože je mnohem těžší vynechat běh, když víte, že někdo na vás čeká na rohu za domem v 7 hodin.

Změna
Rozmanitost je kořením života. Takže se ujistěte, že váš trénink je pokaždý jiný. Já se snažím neběhat stále stejnou trasu, vzdálenost nebo tempo.Zařaďte tempové běhy, dlouhé běhy, regenerační běhy, výběhy dlouhých i krátkých kopců, rychlostní tréninky  na dráze, změnu okolí atd...

Snídaně čeká
Večer předem si připravím pořádnou nutričně nabitou a o superfoods obohacenou snídani, která na mě čeká, až se vrátím hladová z běhu. Nebo ještě lépe - brunch s přáteli v nějaké kavárničce. Nerada trénuji nalačno, proto před během sním něco malého jako banán nebo chia puding. Snídaně může samozřejmě chutnat skvěle sama o sobě, ale to úsilí běhu předem zvyšuje pocit radosti, když si v klidu sednete, napijete se horkého kafe a pomalu vám klesá tepovka.

Zahřejte si oblečení předem
Občas si hodím oblečení na 10minut do sušičky, aby se hezky ohřálo, než si vyčistim zuby. Vklouznout do teploučkých kalhot je mnohem příjemnější a zbaví vás mrazivého pocitu při pohledu z okna na tu chumelenici.

Sepsat si své cíle na papír
Npište si své cíle nebo data závodů na barevné papírky a polepte jimi třeba zrcadlo nebo skříň. Každý pohled na ten papírek ve vás vyvolá oheň motivace.

Running gear do postele
Nedostatek času a extrémní počasí často vyžadují zoufalá opatření, včetně nošení běžeckého oblečení i do postele. Díky tomu je vstávání do chladného pokoje a opouštění vyhřáté peřiny mnohem snažší a říct ne tréninku o to těžší, když už jste vlastně oblečení a připraveni.

Zima je vskutku ideální doba, kdy se soustředit na limity nebo slabiny a vylepšit je (např. posílit core a gluteální svaly) nebo zkoušet nové typy tréninku jako crossfit a trx. Experimentovat v kuchyni a zkoušet nová jídla, která vám dodají energii a pomohou s regenerací namožených svalů. O to víc se snažte soustředit na kompenzační cvičení a jeden trénink v týdnu třeba vyměnit za plavání nebo kolo.

Coffee + coconut cream + protein powder + cashew butter = my beloved postworkout shake




2 comments:

  1. super článok :) ako si písala o tých deckách, čo sa vracali zo žúru, zatiaľ čo ty si už makala, ma dostalo, to je naozaj priepastný rozdiel... ale čo sa dá robiť, každý si vyberáme svoj spôsob, ako budeme žiť...

    Sabi z blogu Beautiful savage

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naprosto souhlásím, že každý sám musí vědět nejlíp, jak chce žít :) Někdo je ranní člověk, někdo radši žije v noci. Někdo se nejlépe uvolní v hlučné společnosti a jiný zase o samotě v přírodě.. Trvalo mi, než jsem si to uvědomila, ale vím, že musíme respektovat všechny

      Delete

Thank you so much for your lovely comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...