04 April 2018

Collagen Coffee Boom



Kolagen hlásí comeback! A nemá to nic společného s injekcemi nebo drahými krémy na vrásky. 
Tato živina je v brána jako spása pro sportovce. Kolik litrů kostního vývaru jste za život snědli v naději, že polévka bohatá na kolagen je pro vaše zdraví to nejlepší. Ano, je! V dnešní době ale někteří místo hodin strávených vyvařováním kostí dávají přednost práškové formě – jedna dávka módních bílkovin přímo do hrnku ranní kávy. Měli byste vyměnit našlehané mlíčko za kolagen, až si budete příště připravovat další šálek?

Co je vůbec ten collagen?

Vegani a vegetariáni zde asi přestanou číst. Kolagen je pojivová tkáň mezi kostmi, bohatá na bílkoviny. Je podobná želatině (také bílkovina), ze které se vyrábí aspik a puding. Když připravujete steak, kolagen nacházející se mezi masovými vlákny se rozvaří a změní konzistenci na želatinu.
Práškový kolagen je hydrolyzovaná forma želatiny, což znamená, že bílkoviny jsou rozštěpeny na peptidové řetězce (aminokyseliny). Práškový kolagen tedy neželíruje. Můžete ho jednoduše rozmíchat v horkých nápojích nebo přidat do smoothie. Vyklopením jedné polévkové lžíce do ranního šálku kafe nebo matcha latte je mnohem jednodušší než čekat devět hodin na vývar. Ale nezkazí ta divná práškovitá věc chuť kávy? Sama jsem se rozhodla tenhle experiment vyzkoušet. 

S rostoucí dávkou běžeckých tréninků se začala ozývat kolena. Nebylo to jen slabé píchání, na které s dávkou vůle zapomenete, ale opravdu bolest, jako by mi do kolene někdo řezal. V říjnu jsem po týdenním soustředění musela vynechat běhání až na tři měsíce! Noční můra pro někoho, kdo je na běhání závislej. Magnetická rezonance ukázala nedostatek mezikloubního maziva, což způsobovalo právě tu řezavou bolest. Pokud budu chtít ještě někdy běhat, není jiná možnost, než tekutinu do kolene vpravovat externě injekcemi, jelikož si jí moje tělo samo netvoří dostatek. Nechala jsem si tedy píchnout dávku kyseliny hyaluronové do kolene a od té doby je od bolesti klid. Na rok. Poté se kyselina vstřebá do těla a já budu muset na další injekci. Nebolí to a 3000 za rok mě také nezruinuje. Běhání se nevzdám.



Od té doby, co se poprvé objevily bolesti kloubů, začala jsem se více zajímat o kloubní výživu a zaměřit se na to, jaké jídlo mi prospěje. Pevně věřím, že některé potraviny léčí víc než umělé přípravky. Někdy je těžké poskládat váš každodenní jídelníček tak, aby obsahoval všechny důležité živiny. Neobejdu se bez tabletek hořčíku, B-komplexu, železa a výše zmíněného kolagenu. Také denně užívám různé typy superfoods jako mladý ječměn, spirulinu, chlorellu, macu…
Co osobně miluji na těchto produktech je to, jak se se cítím. Rozhodně mám více energie po celý den, regenerace po tréninku je mnohem rychlejší a jako bonus, zlepšila se mi pleť a nehty.

Další věc, která se výrazně omezila, je bolest kloubů. Hádám, že to můžu nazvat artritida (Ooh, jak moc nenávidim tohle slovo). Za těch pár let, co má kolena musí čelit velké zátěži, jsem si uvědomila, že s tím budu muset bojovat. Říkám si, kéž bych o prevenci v podobě užívání kolagenu věděla už před těmi pěti lety. Další výhodou kolagenu je, že brání rozpadu svalové hmoty.

Prášek označený názvem „collagen peptides“ používám každý den. Přidávám ho do kafe, matcha, do jogurtu nebo třeba do smoothie. Kolagen peptid nezrosolovatí, když se zchladí, proto se ho nebojte přidat ani do studených nápojů. Na stránkách vitalproteins.com si můžete o kolagenu přečíst odbornější články a popřípadě ho zde i objednat. Já jsem první balení kupovala ještě v Kanadě a po návratu zpět do Čech ho tu nikde nemohla sehnat. Neměla jsem bohužel štěstí s doručením balíčku od Vitalproteins kvůli celnici, tak jsem pátrala dál na různých českých e-shopech s výživou. Když jsem narazila na 4fitness.cz , hned jsem si objednala kilové balení. Za super cenu. Myslím, že levnější a v takovéhle kvalitě neseženete, DOPORUČUJI.




Jistě už také víte, jak důležité je přijmout denně dostatek bílkovin. Popravdě to občas není zrovna jednoduché rozložit denní dávku proteinů tak nějak rovnoměrně. V takových případech často saháme po BCAA, ale ty jsem už vyměnila za přírodní kolagen.

Výhody užívání kolagenu

  • zlepšení pleti, vlasů a nehtů
  • rychlejší regenerace po tréninku
  • zlepšuje trávení 
  • napomáhá absorbovat více živin
  • brání tvorbě strií
  • udržuje zdravé klouby
  • zrychluje metabolismus

4fitness.cz


1 comment:

  1. Kolagen také preventivně používám, jmenovitě Alavis. Po více než roce mi dojde, uvažuji, že vyzkouším značku Viridian. Akorát nevím, jestli ho neberu jen kvůli pocitu, protože i přes něj mám v těle zánět, zažívání se mi nezlepšilo atd.
    Docela jsi mě nalákala vyzkoušet tento, ale trochu se bojím chuti, i ten Alavis raději porcuji do prázdných kapslí, protože se to jinak zkonzumovat neda :D

    ReplyDelete

Thank you so much for your lovely comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...