16 June 2018

Bulletproof coffee

Bulletproof coffee je kombinace černé kávy (nejlépe té čisté překapávané), másla a kokosového oleje - všechno umixované dohromady.

Nechte mě vysvětlit, v čem spočívá kouzlo tohoto nápoje.
Pokud si přečtete seznam benefitů, jedním z nich bude pocit jaký měl Bradley Cooper ve filmu Limitless. Lidé pijí tuhle tukem napuštěnou kávu pro dlouhotrvající energii, efektivní spalování kalorií a mentálního nakopnutí.

Pokud čtete můj blog už déle, víte, že často experimentuji. Abych mohla mít na něco názor, potřebuji si to vyzkoušet na vlastní kůži. Od různých typů stravování až po recenze na nějaké produkty. Nikdy bych nedoporučila nic, co sama nepoužívám, ani kdybych dostala neodmítnutelnou nabídku. Upřímnost vám čtenářům se mi zatím vyplácela, a proto jsem vděčná, když mé rady berete vážně.
Ráda experimentuji s různými metodami, které můžou pomoct zlepšit spánek, produktivitu, sportovní výkonnost, metabolismus a třeba i absorbci o trochu více živin. Jsem jednou z těch, koho dokáže přesvědčit věta (s trochou skepticismu) "TO mi změnilo život" od někoho, kdo bulletproof kávu pije už delší dobu.


RECEPT:
  • 300ml filtrované kávy (lze použít i rozpustnou)
  • 1 lžíce Ghee (opravdu je nutné, aby to bylo přepuštěné máslo)
  • 1 lžíce MCT tuku - kokosový olej
Vše dáme do blenderu nebo shakeru a mixujeme, dokud nápoj nezíská zlatavou barvu a lehce se nevyšlehá. Voilá



Bulletproof coffee doporučuje fitness expert a vysoce vzdělaný nutriční specialista Albert Matheny, když se ho lidé ptají, čím potlačí dopolední vlčí hlad a typickou odpolední únavu.
Tady je ukázka, jak jsem zakomponovala bulletproof coffee do svého režimu. Po tu dobu jsem i dost přehodnotila a pozměnila svůj jídelníček. Ubrala jsem na sacharidech a jediné zdroje byly pouze z  bobulovité ovoce a samozřejmě zelenina. Zato jsem o víc než dvojnásobek navýšila příjem zdravých tuků! Zařadila jsem všechny druhy - nasycené, mononenasycené i plynenasycené. Celkově tedy můj denní příjem kalorií byl převážně z tuků a bílkovin.

- Po dobu šesti týdnů vynecháte klasickou snídani a kávu (především, pokud ji pijete s mlékem a cukrem) nahradíte tou s máslem. Pokud budete mít však stále hlad, počkejte minimálně 2hodinky a teprve potom si dejte něco s vysokým obsahem bílkovin, třeba tučný řecký jogurt.
- Po zbytek dne jezte klasicky jak jste zvyklí, jen pamatujte, že jste ráno do sebe dostali pořádnou dávku kalorií (i když zdravých tuků). Pokud nesportujete, měli byste alespoň upravit a odlehčit jídelníček.
- Nepřehánějte to s množstvím tuku, doporučené je 1 lžíce ghee a 1 lžíce MCT tuku. Obzvlášť ze začátku by vám to mohlo způsobit střevní problémy, pokud nejste na tuk nebo kávu zvyklí.
- Zkuste si zapisovat, jaký je zhruba level vaší energie po celý den. Zda kolísá nebo je souvislá, popřípadě kdy cítíte největší únavu a co ji způsobuje.
- Také po celou dobu (6 týdnů) vynechte rychlé cukry. Ideální je stravování podle paleo zásad, ale není to nutné. Zajíst bulletproof kávu čokoládou ale rozhodně nedá smysl tomu, proč to děláte.

pinterest.com

Mé pocity
Vliv na inzulin a energii. Nejzásadnější důvod, proč jsem se do toho pustila. Kvůli náročným tréninkům jsem se často prala se stavy hypoglykémie a "dopování" sacharidů jsem musela zahájit snídaní a skončit večeří. Kávu jsem začala pít asi před rokem a půl, ne každý den, ale občas jsem si jako nakopávač jedno presso dát potřebovala. Začala jsem taky pociťovat, že energii mám pouze dopoledne a s odbitím 15.hodiny mě vždy přepadávala neskutečná únava. Zkoušela jsem střídat denní dobu tréninků, občas chodila běhat ráno a jindy zase navečer, ale to neovlivnilo, jak jsem se každé odpoledne cítila mrtvá. Příjem kalorií byl dostatečný a i tu kávu jsem někdy vypila. Co je tedy za problém?
Sacharidy nabitá snídaně - Myslím, že skončila moje éra ovesných kaší na snídani. Vločky s banánem mě sice nabudily na celé dopoledne, ale já potřebuju být stejně produktivní kolikrát až do 10.hod večer. Příjem sacharidů totiž způsobí vyplavení inzulinu, hormonu, který reguluje cukr v krvi. To znamená, že na pár hodin máte sice dost energie, ale o to méně jí máte, až dojde k vyčerpání. Tělo se naučí využívat jen energii z přijatých cukrů a vy se stáváte závislí na jejich konzumaci. Buletproof káva místo krásně nazdobené kašičky mě sice psychicky prvních pár dnů dost mrzela, protože snídaňový rituál jsem nikdy nevynechala, ale mnohem líp jsem se cítila po fyzické stránce už po třetím týdnu! Nebudu lhát, že po tu dobu jsem nemohla chodit běhat po ránu, jelikož moje střeva taky poznají, že snídám kombinaci kafe s máslem... O to lépe se mi ale trénovalo v odpoledních nebo večerních hodinách. Druhý týden jsem zase o něco navýšila příjem tuků (kolem 2-3g /kg váhy) i k obědu a opět snížila sacharidy. Vlastně jediné zroje sachrů byly z ovoce citrusy a borůvky, snad všechny druhy zeleniny a někdy trocha quinoy nebo kokosové vody (kvůli iontům). Přestala jsem se "bát" másla a přestala jsem se bát mýtů o tom, jak je snídaně nejdůležitější jídlo dne a jak se bez snídaně zpomaluje metabolismus. Pro mě je každé jídlo důležité a nejvíc to potréninkové! Nezáleží na tom, v kolik hodin to je, nebo jestli to nazvu snídaní, obědem, nebo večeří.
Bulletproof kávu už jsem sice dlouho nepila, ale vysoký příjem tuků držím dodnes. Zase raději trénuji ráno a už netrpím stavy deficitu energie.

S chutí, s láskou
 Niki


No comments:

Post a Comment

Thank you so much for your lovely comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...